Geçen yılın Kasım ayında bu köşede yazdığımız bir yazıda “siyasetin sınıfsal ve toplumsal köklerini giderek yitirmesinden söz etmiş...

“Bu durum ne yazık ki yalnızca ülkemizle sınırlı değil” dedikten sonra “Siyasetsiz siyaset, İtalya’da olduğu gibi şaka olsun diye siyasete giren komedyenlerin, Ukrayna’da olduğu gibi bir TV dizisinde başarılı bir başkan tipi çizen  Zelensky gibi aktörlerin, Arjantin’de elinde testereyle devlet kurumlarını doğrama vaadinde bulunan şarlatanların ülkelerinin kaderini belirlemesine yol açıyor” demiştik...

Yazımıza, “Yakında bunların arasında ‘internet fenomenleri’ni de görürsek hiç şaşmayalım!” sözleriyle son vermiştik.

***

O nedenle geçtiğimiz günlerde Odatv’de yayınlanan “Influencerlar 'Sol'u nasıl yıktı” başlıklı haberi okuyunca hiç şaşırmadık...

Haberin başlığının altında şu satırlar yer alıyordu:

“İtalya'nın en popüler çifti ve fenomeni olan Chiara Ferragni ve Fedez ülkede gündem yarattı. Çift fon ve hileli yardım iddialarıyla incelemeye alınırken, basında ‘İtalya'nın en büyük sol partisi nasıl görünürlük kazanmak için moda fenomeni ve bir rapçiye ihtiyaç duydu’ konusu tartışmaya açıldı.”

***

Bizim kuşak “fenomen” sözcüğünü felsefeden, “influence” sözcüğünü ise siyasetten ötürü bilir; ama “internet fenomenleri”ni ve “influencer”lerini anlamakta güçlük çeker...

O nedenle biz de “Bir bilene soralım” dedik ve internet arama motoruna “influencerlik ne demek?” sorusunu yönelttik...

Şu cevap geldi: “Son dönemlerin en popüler mesleklerinden biri Influencerliktir. Sosyal medya uygulamaları aracılığı ile takipçilerinde büyük etkiler oluşturan ve onların alışveriş, moda, kültür gibi alanlarda hareketlerini yönlendiren influencerler, bireylere bazı alışkanlıklar da kazandırır. Uzman oldukları alanda takipçilerini yönlendirirken onlara ilham kaynağı olur. Influencer mesleğinin gelişmesi ve bugünlere ulaşması son birkaç yılda olmuştur. Influencerlik mesleği gelişirken bu mesleğin pazarlamasını ele alan “Influencer Marketing” adı altında bir pazarlama türü de ortaya çıkmıştır.”

***

Bu haberde sözü edilen zat-ı muhterem”ler Chiari Ferragni adlı bir hatun ile “rapçi” kocası Fedez’miş...

Instagram’da 29,5 milyon takipçisi olan Ferragni aslında bir “moda fenomeni” imiş ama elbise modeli geliştirmek yerine “kendi markasıyla” bir “pandoro” (bir tür İtalyan tatlısı) üretmiş...

Sonra da hayranlarına “markasını verdiği” bu tatlıdan yerlerse kazanacağı milyonlardan birini Torino’daki bir hastaneye bağışlayacağını söylemiş. “Amma ve lakin” işin sonunda kazandığı milyonları kendisi yerken yalnızca 50 bin avroluk bir bağış yapmakla yetinmiş.

***

Çiftin fotoğrafları bizde ortaya çıkan ve şu anda çeşitli mali suçlamalar nedeniyle cezaevinde bulunan fenomenlerin fotoğraflarıyla neredeyse bire bir aynı...

Hayali mutluluk sahneleri, sahte gülücükler, “prens”in “prensese” hediye ettiği pahalı çiçekler ve oyuncaklarla süslenmiş sahneler...

Ve perde gerisinde o sahnelerin sihrine kapılmış, onlar gibi olmayı düşleyen milyonlarca internet bağımlısı.

***

“Peki ama bu olayın siyasetle ilgisi ne?” derseniz...

Efendim bu çift aynı zamanda çok siyasi bir çiftmiş!..

Bunlar İtalya’nın tutucu (faşist de diyebilirsiniz) başbakanı Meloni'nin partisi Fratelli d'Italia ve müttefikleriyle LGBTQ hakları ve kürtaj hakları konusunda “ters düşmüşler”. Bundan dolayı da kökleri eski İtalyan Komünist Partisi ve Sosyalistlere uzanan İtalya'nın en büyük sol partisi “merkez sol” Partito Democratico (PD) tarafından koruma altına alınarak adeta kahraman ilan edilmişler.

***

Tabii “influencerler”in foyası meydana çıkınca Başbakan Meloni’nin neofaşist yandaşlarına gün doğmuş...

Ferragni yanıltıcı reklam yapmaktan suçlu bulunup antitröst yasası uyarınca bir milyon avro para cezasına çarptırılınca Meloni daha da coşmuş. PD ise çifti savunmaya geçmiş. Bunun üzerine Meloni, 'Sol sanki onların Che Guevara'sına saldırmışım gibi tepki gösterdi' demiş. Haberi veren gazete ise “Bu örnek, sol partinin düştüğü durumu ortaya koydu” ifadesini kullanmış...

Şükürler olsun ki, bizde böyle şeyler olmuyor!