Tolga ALCA
Popüler kültürün dejenere ettiği müzik anlayışında kullan-at görüşünün hakimiyeti altındayız. Dönemsel olarak üretilmeye çalışılan yeni şarkılar artık hedeflenen süre zarfına bile ulaşmadan yok olup gidiyor. Her zaman hasretini çektiğimiz kalıcı eser arayışından vazgeçmek üzereyiz. Dinleyicinin sabırsızlığı ve sıkılganlığı şarkı yazarlarını, bu şarkıları stüdyolarında işleyen düzenlemecileri de olumsuz yönde etkiliyor. Başkent olarak konuştuğumuz Aranjör-Prodüktör-Müzisyen Volkan Yırtıcı, son dönem müzik anlayışına dair önemli detayları aktardı. Yırtıcı, özellikle müziğe heves eden gençlere şu mesajı verdi: “Artık bilgiye çok kolay ulaşılabilen bir dönemdeyiz. Gençler farklı kaynaklar ve eğitim videolarından kendilerini geliştirebilirler. Bol bol müzik dinlesinler derim ancak olabildiğince düzgün araçlarla dinlemeliler. Kalitesiz müzik dinlendiğinde aranjedeki ve müzisyenlerin çalımlarındaki birçok detay kaçırılabilir. Bence iyi müzisyenlik biraz detaycılık gerektirir.”
“DİNLEYİCİ ÇOK HIZLI TÜKETİYOR”
· Müzikte kaliteyi ve devamlılığı sağlamak için hangi araçlara ihtiyaç var?
Evet, maalesef iyi müzik yapmak tek başına yeterli değil. Yeni çıkan bir işin duyulabilmesi, tanınması için ciddi bir reklam ve PR şart. Sosyal medyanın çok iyi yönetilmesi gerek. Devamlılığı sağlamak için müzisyen sürekli üretmeli bence, yeni şeyler denemekten korkmamalı. Son zamanlarda artık bütün müzisyenler yıllarca kapanıp yeni bir albüm yapmak yerine 2-3 ayda bir single yayınlamayı tercih ediyor. Dinleyici çok hızlı tüketiyor ve her gün bir sürü şarkı yayınlanıyor. Müzisyenler unutulmamak ve hep göz önünde olabilmek için ister istemez bunu yapmak zorunda kalıyor. Kaliteyi sağlamakta bu yarış ortamında çok kolay değil tabii…
· Özellikle dünya çapında işler yapan müzisyenlerin sayısı nasıl artar?
Türkiye’ de çok iyi müzisyenler yetişmiş ve yetişiyor. Popüler müzikte çok dünyaya açılamadık belki ama klasik müzikte, cazda dünya çapında da bilinen müzisyenlerimiz var. Erkan Oğur, Fazıl Say gibi değerlerimiz var mesela. Bu sayının artmasını istiyorsak bu dünya çapındaki müzisyenlerimizin bizim ülkemizde de el üstünde tutulması ve desteklenmesi gerekiyor diye düşünüyorum.
· Sürekli tekrara giren ve kısa dönemde kullanılıp atılan Türk pop müziğindeki son durum hakkında ne düşünüyorsunuz?
Her tarz müzikte olduğu gibi pop müzikte de kaliteli işler ve özensiz işler var. Eskiden kült olan pop şarkıları yapmaya çalışılırken şimdi genelde çabuk tüketilen sezonluk şarkılar yapılıyor. Bunun nedeni belki az önce de bahsettiğim 2-3 ayda bir şarkı yayınlama durumu. Eski pop şarkıları eminim yıllar süren çalışmaların ürünleridir. Şimdi o kadar kafa patlatıldığını sanmıyorum. Pop müziğinin döneminin kapanacağını düşünmüyorum, adı üstünde popüler müzik. Müzik tarzları dönem dönem daha popüler olabilir. Biraz da bunu genç dinleyiciler belirliyor bence. 10 yıl önce rock müzik daha popülerken şimdilerde rap en çok dinlenen müzik türü oldu belki de.
“SOSYAL MEDYAYA KALİTE STANDARDI GETİRİLMELİ”
· Son zamanlarda yükselişe geçen rap müziğinde yapılan işleri teknik olarak nasıl yorumlarsınız?
Kaliteli emek harcanan her tarz müziğe saygı duyarım. Rap müzik özünde protest bir müzik ve çok iyi örnekleri var. Ancak son zamanlarda birçok amatörce yapılmış rap müziğe denk geldim. Artık müzik için bile uğraşmıyorlar internetten hazır beat indirip, üstüne söz yazıp amatör kayıtlarla dijital platformlarda yayınlıyorlar. Bu platformlarda böyle yüzbinlerce belki de milyonlarca şarkı oldu. Tamam, her müzisyenin istediği müziği bu platformlarda yayınlayabilmesi müthiş bir özgürlük ama bir kalite standardı getirilmeli bence. Hele de arabesk rap diye bir versiyonu var ki tek katlanamadığım müzik türü diyebilirim. Ayrıca rap müzisyenlerinin de vokal tekniği eğitimi, müzik eğitimi alması gerektiğini düşünüyorum.
· İşin mutfağı ile birlikte söz yazarı ve bestecilik yönünüz de var. Sizin ilham kaynağınız ne oluyor?
Bunun bende bir formülü yok. Bazen kendi yaşanmışlıklarım bazen etrafımda gördüklerim bazen de profesyonel gözle yaklaşma hepsi de olabiliyor. Ya da bazen tamamen hayal ürünü bir ruh hali ve hikayede olabilir. Üretken sanatçılar duygusal insanlar olurlar. Hayatlarının ve yaşanmışlıklarının sanatlarına yansımaması söz konusu olamaz tabii…
· Günümüzde çıkan yeni şarkılar tekli olarak sosyal medya platformlarında yayınlanıyor. Artık albüm yapma girişimi tamamen ortadan kalıyor diyebilir miyiz?
Albüm yapmak tamamen ortadan kalkar mı bilemiyorum ama az önce de söylediğim gibi çok tercih edilmiyor artık. Bir kere her şeyden önce bir albümü hayata geçirmek çok ciddi bir maliyet artık. On şarkıya harcayacağınıza onda biri fiyatına tek şarkı yayınlamak elbette çok daha mantıklı. Ama şunu da görüyorum popülerlik kaygısı güdülmeyen projelerde konsept albümler hazırlanıyor. Bazen müzisyen anlatmak istediklerini tek bir şarkıda anlatamayabilir, arka arkaya dinlenen şarkılardan sonra bir hikaye oluşabilir. Sosyal medyayı kullanmak artık zorunlu çünkü herkes sosyal medyada. Dinleyiciye hızlı ulaşmak için çok etkili bir yol. Dezavantajı adına da çok kolay ulaşılabilir olduğu için çok da kolay tüketilebiliyor diyebilirim.
· Birçok tanınmış isimle çalıştığınız biliniyor. Prodüktörlüğünü yapmak istediğiniz, “onunla çalışmak isterdim” dediğiniz başka biri var mı? Onun teknik ya da ses yeteneği olarak hangi özelliği sizi daha yakın hissettiriyor?
Özlem Tekin’ le çalışmayı isterdim. Ben genelde geçmişte hep rock gruplarına prodüktörlük yaptım. Özlem Tekin’in on yıl önce çıkarttığı “Kargalar” albümü bence çok iyi bir albümdü. Ama maalesef yeterli ilgiyi göremedi diye düşünüyorum. Vokal tekniği olarak da ses rengi olarak da Türkiye deki en iyi rock solistlerinden biri bence.
“GENÇLER MÜZİĞİ DÜZGÜN ARAÇLARLA DİNLEMELİ”
· Sizin gibi müzik yolunu seçmek isteyen genç yeteneklere tavsiyeleriniz neler?
Artık bilgiye çok kolay ulaşılabilen bir dönemdeyiz. Farklı farklı kaynaklar ve eğitim videolarından kendilerini geliştirebilirler. Bol bol müzik dinlesinler derim ancak olabildiğince düzgün araçlarla dinlemeliler. Yani artık telefonun hoparlöründen müzik dinleniyor. Bu şekilde müzik dinlendiğinde aranjedeki ve müzisyenlerin çalımlarındaki birçok detay kaçırılabilir. Bence