Serdar Aydın…

Mesleği haritacılık.

İTÜ Harita mezunu.

Benim içinse o bir şair…

Ama 'eleştiri ve görsellik üzerine' de çalışıyor.

Görsellik mi?

Görsel sanatlar üzerine…

Plastik sanatlar üzerine…

Nitekim 2001 yılında TÜYAP İstanbul Sanat Fuarı (ART – İST 2001) Genç Sanat Eleştirmeni ve Sanat Galericileri Derneği Özel Başarı Ödlü'nü aldı.

Kitaplarında yer alan yaşamöyküsü'ne göre, 'Kaf Dağından sürgün bir Terekeme (Karapapag) ve dünyanın en güzel bozkırı olduğuna inandığı Ankara'da yaşıyor.'

Bir eleştiri çözümleme kitabı olan 'Fatma Tülin Resmi: Algı, Form ve Pornografi' kitabı 2009'da (Sel Yayıncılık) yayımlanmıştı. Serdar Aydın bu kez de Tayyar Eren resmi üzerine bir kitapla (*) çıktı okurların karşısına.

Bu arada, dünya resminin büyük ustalarından, doğal malzemelerden yaptığı ve kendi adlandırmasıyla 'arture' dediği resimleri ve Marks'ın Kapital'inden esinlenerek yaptığı çalışmalarıyla bilinen Yüksel Arslan üzerine oylumlu bir çalışmasının ise yayıncı aradığını biliyorum.

***

Tayyar Eren mi?

İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi'nden mezun olmasına (1968) karşın ressam Lütfü Günay'dan desen ve boya derleri aldı. Avrupa'nın önemli sanat merkezlerinde araştırmalar yaptı. Salzburg Yaz Akademisi'ne gitti. Prof. Jacobo Borges ile espas, Prof. Hermann Nitsch ile aksiyon resmi üzerine çalıştı.

Çalışmalarını Ankara ve Bodrum'daki atölyelerinde sürdüren Tayyar Eren, desenleriyle resmimizde kendine özgü bir alan yarattı. Kendi desen dilini oluşturarak benzersiz bir sanat atmosferine çekti sanatseverleri.

Bundandır ki 1988'den bu yana Ankara'nın önemli sanat galerilerinde (Türk-İngiliz Kültür Derneği, Başak Sigorta, Dost, Karaca, Boyut, Takıantika, Ayda, Artı, Gözde) sergiler açtı.

Sanatla ilgileniyorsanız ve onun resimleriyle karşılaşmamışsanız, ayrımında olmadığınız bir eksikle yaşıyorsunuz demektir.

Aydın'ın kitabı bu tanışma için bir kapı…

Zaten biliyorsanız, sergilerini izlemiş, kataloglarını görmüşseniz ise, bu kitabı okuduğunuzda o resimlere bakışınız, algılamanız, yorumlamanız yenilenecek, yeni yorumlar bulacakınız o desenlerde, o resimlerle zenginleşme duygunuz daha da güçlenecek.

Aydın'ın kitaptaki yazılarının, algılama /anlama / yorumlama çabalarının özeti belki de şu tümcelerde:

'Tayyar Eren'in tuvalleri ve yıllardır büyük bir emekle, özveriyle, yaratıcılıkla var ettiği plastisitesi bakanı bakılana, algılayıcıyı algılama edimine eklemler ve bakışın hakikatini, hakikatin görünürlüğünü kaçınılmaz olarak görünürlüğün hakikatiyle ilişkilendirir. Ve bu ilişkilendirme hayatın trajik vurgusunu plastik bir ifadeye dönüştürmeyi başarmanın sonucudur. Bir başka şekilde söylersek algı ile algılayan, dünya ile ben, bakan ile bakılan etkileşimli ve geçişimli olarak birbirinin içeriğini oluşturacaktır.'

***

Serdar Aydın'ın kitabı, yalnızca çözümleyici yazılardan oluşmuyor. Anılan desenlerden oluşan geniş bir seçki de kitabı aynı zamanda bir albüme dönüştürmüş durumda. Hem de özenli bir baskı yapılmış ki, desenlerin görsel olarak yarattığı derinliğin, atmosferin içinde kendimizi duyumsayabilmemiz için bu önemli.

Öyleyse 'Sanat uzun, yaşam kısa' şeklinde Türkçe'ye çevrilen ünlü Latin sözünün anımsatıldığı kitabın bitiş tümceleriyle sonlandırayım ben de yazımı:

'Uzatmayalım: Biz, gerçekçi olup imkansızı arzuladık… Şimdi sıra okurlarımızda! Çünkü biliyoruz ki her zaman ve kesinlikle: Ars longa, vita brevis…'

_______________________

(*) Serdar Aydın, 'Hakikat ve Görünürlük / Tayyar Eren Resmi', Medakitap Alba Yayınları, Birinci Baskı: Eylül 2018, Ankara.