Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından başlatılmış Ankara’nın ve Ankara’dan geçecek yüksek hızlı tren projelerinde çalışmalar sürüyor. Projelerin son durumu incelendiğinde; bir kısmının 2025-2026 yıllarında tamamlanması beklenirken, bir kısmının proje aşamasında olduğu ve ihalesinin dahi halen yapılmadığı görüldü.
Ankara-İzmir HT Projesi
Bu kapsamda Ankara-İzmir Hızlı Tren projesinde mevcut altyapı yapım çalışmaları sürüyor. Kalan altyapı, üstyapı ve elektromekanik yapım işlerinin dış finansmanla yürütülmesi için sözleşme imzalandı. Söz konusu projenin kazandırdıkları incelendiğinde sanayisi, turizm potansiyeli ve limanıyla Türkiye’nin 3. büyük şehri olan İzmir'i ve güzergâhındaki Manisa, Uşak ve Afyonkarahisar'ı Ankara'ya kapı komşusu yapılması amaçlanıyor. Bunun için Ankara (Polatlı)-İzmir arasında yüksek standartlı demiryolu inşa ediliyor. Ankara-İzmir mevcut demiryolu 824 kilometre olurken, seyahat süresi yaklaşık 14 saati buluyor. Proje tamamlanmasıyla Ankara-İzmir arası mesafe 508 kilometre ve seyahat süresi 3 saat 30 dakikaya düşecek.
Bakanlık kaynakları projenin bir bölümünün 2026, tamamını ise 2027 yılında bitirilmesinin hedeflendiğini belirterek, 508 kilometre uzunluğundaki proje kapsamında Emirdağ, Afyonkarahisar, Uşak, Alaşehir, Salihli, Manisa, Muradiye, Ayvacık, Emiralem ve Menemen istasyonları olacak şekilde 10 istasyon tasarlandığına dikkat çektiler. 40,7 kilometre uzunluğunda 49 tünel, 25,5 kilometre uzunluğunda 67 viyadük, 81 köprü, 781 menfez ve 177 üstgeçit ile 244 adet altgeçit inşa edilecek. Ankara-İzmir hızlı tren projesinin tamamlanması ile mevcut demiryolu bağlantısıyla 824 kilometre olan mesafe 624 kilometreye inecek.
Bandırma-Bursa-Yenişehir-
Projenin kazandırdıklarına bakıldığında Bursa ve Bilecik hızlı tren hattı ile çevre illerdeki otomotiv, makine, madencilik ve kimya sektörlerine hizmet verilerek bu bölgelerdeki imalatların demiryolu ile taşınması sağlanacak. Proje tamamlandığında HT’lerle hem Ankara-Bursa, hem de Bursa-İstanbul yaklaşık 2 saat 15 dakika olacak. Projenin Bandırma Limanına kadar uzatılması ile yıllık 59,7 milyon ton yük taşıması ile 29,9 milyon yolcu taşıması hedefleniyor.
Projenin güncel durumu incelendiğinde, Yenişehir-Osmaneli kesimi altyapı işleri devam ediyor. Projede hali hazırda yüzde 9,18'lik ilerleme kaydedilmiş. 10 adet ve toplamda 13,9 kilometre olan tünel imalatının toplamda 10,9 kilometrelik üstyapı imalatı tamamlanmış durumda. Ayrıca, T-03, T-04, T-05, T-06, T-07 kodlu tünelleri de tamamlanmış halde. Projenin 2022 sonunda A bölümünü içeren Bursa-Yenişehir kısmı tamamlandı. Bursa-Osmaneli ÜEST kısmı ise 2025 yılında tamamlanacak.
Projenin diğer kesimde de yapım çalışmalar sürerken, 7 istasyon, 23 tünel, 12 kaçış ya da emniyet tüneli denilen tünel, 15 tane aç kapa tüneli, 34 tane demir yolu köprüsü, 15 adet viyadük, 92 alt geçit ve 53 üst geçit ve 208 menfezden oluşuyor. Proje sadece Bursa'yı sadece Ankara ve İstanbul’a değil bir taraftan da hâlihazırda hizmet eden Sivas hattına, yapım çalışmaları devam eden Kapıkule güzergahına ve yine Akdeniz'deki Mersin-Adana-Osmaniye-
İhalesine halen çıkılamayan Aksaray-Ulukışla HT Hattı
Projenin kazandırdıkları incelendiğinde proje ile ana yük koridorunda kuzey güney aksında ihtiyaç duyulan kapasite temin edilmiş olacak ve Ankara-Boğazköprü-Ulukışla hattına alternatif olarak Kırıkkale (Delice)-Kırşehir-Aksaray-
“Aksaray ilimiz, tarımsal üretim ve depolama, Organize Sanayi Bölgesi oluşturma, ara mal üretimi, makine imalatı ve genel anlamıyla lojistik başta olmak üzere, pek çok sektör için emsalsiz avantajlara sahiptir. Ulaşım altyapısının güçlendirilmesiyle birlikte bu avantajlarını fırsatlara dönüştürme potansiyeli olan Aksaray ilimiz, Türkiye İstatistik Kurumu tarafından açıklanan en güncel tarihli 2019 yıl verilerinde, önceki yıla göre Sanayi faaliyet konusunda yüzde 5,8- İmalat Sanayi faaliyet konusunda ise yüzde 6,2 küçülme yaşamıştır. Aksaray ekonomisinin hareketlenmesini ve uluslararası piyasalara eklemlenmesini sağlayacak ve kentin lojistik kapasitesini genişletme konusunda önemli katkıları olacak olan Aksaray-Ulukışla Demiryolu Hattı Projesi, yıllardır gündemde olmasına rağmen maalesef çalışmaların ne aşamada olduğu, ne zaman tamamlanacağı konusunda soru işaretleri hala sürmektedir. Bununla birlikte on yılı aşkın süredir Aksaray'a getirileceği yönünde seçim dönemlerinde vaat edilen, Yüksek Hızlı Tren hattı konusunda da benzer bir belirsizlik devam etmektedir.''
Yerköy-Kayseri HT Hattı
Projenin kazandırdıklarına bakıldığında Kayseri’nin Hızlı Tren hattı ağına dahil edilmesi amaçlanıyor. Ayrıca söz konusu proje ile Sivas hattına alternatif güzergâh geliştirilecek. 142 kilometre uzunluğundaki Yerköy-Kayseri YHT hattı Ankara-Sivas yüksek hızlı demiryolu ile entegre olacak. Proje Yerköy YHT Garı ile Kayseri arasında yapılacak, tamamlandığında İstanbul-Kayseri arası 5 Saat 15 dakika olarak planlanırken, Ankara-Kayseri ulaşım süresinin 2 saate inmesi hedefleniyor. Hattın temeli 23 Temmuz 2022'de atıldı. 24 milyar lira yatırım ile gerçekleştirilmesi planlanan projenin 30 yıllık işletme sürecinde 10,5 milyar TL ekonomik katkı yapacağı ifade ediliyor. Hattın başlangıç noktası olan Yerköy Yüksek Hızlı Tren Garı 23 Ağustos 2024 tarihinde açıldı.
www.baskentgazete.com.tr’ye bilgi veren bakanlık yetkilileri proje tamamlandığında Ankara-Sivas Hızlı Tren Hattı ile entegre olacak Yerköy-Kayseri Hızlı Tren Hattının 2028 yılında bitirilmesini hedeflediklerini belirttiler. Yerköy-Kayseri hızlı tren hattı tamamlandığında ülke ekonomisine yılda yaklaşık 242 milyon Avro kazanç sağlayacağı kaydedilirken, projenin revizyon ve kamulaştırma çalışmalarının devam ettiği, işe ilişkin dış finansmanın Hazine ve Maliye Bakanlığınca incelenip uygun görüldükten sonra yapım çalışmalarına devam edileceğini belirttiler.