30 bin liranın üzerindeki her türlü mal ve hizmet alımında tevsik (belgelendirme, kanıtlama) zorunluluğu bulunuyor.
Nihai tüketiciler dahil, tevsik zorunluluğu kapsamında olanların 30 bin liranın üzerindeki her türlü mal veya hizmet alımlarına ilişkin tahsilat ve ödemelerini aracı finansal kurumlar kanalıyla yapmaları ve bu tahsilat ve ödemeleri söz konusu kurumlarca düzenlenen belgeler ile tevsik etmeleri zorunlu. Araç kiralama faaliyeti ile uğraşanların vermiş oldukları kayıt ve tescile tabi motorlu kara taşıtı ve motorlu kara aracı kiralama hizmetlerine ilişkin tahsilat ve ödemelerin 30 bin liralık sınıra bakılmaksızın aracı finansal kurumlar tarafından düzenlenen belgeler ile tevsik edilmesi gerekiyor. Bankalar ya da PTT üzerinden bu ödemelerin yapılması şart.
Bir malı taksitli aldıysanız da bu yükümlülük aranıyor. Mal veya hizmet bedelinin toplam tutarının 30 bin lirayı aşması durumunda, taksit tutarları bu sınırın altında kalsa bile her bir tahsilat ve ödemenin, aracı finansal kurumlar aracılığıyla yapılması gerekiyor.
Aynı günde aynı kişi veya kurumlarla yapılan işlemlerin toplam tutarının 30 bin lirayı aşması durumunda, işlemlerin her biri işlem bazında belirlenen haddin altında kalsa bile, aştığı işlemden itibaren işleme konu tahsilat ve ödemelerin de aracı finansal kurumlar aracılığıyla yapılması zorunlu.
Zorunluluğa uymayanlara ceza var. Birinci sınıf tüccarlar (bilanço esası) ile serbest meslek erbabı hakkında 35 bin liradan, ikinci sınıf tüccarlar
(işletme hesabı esası ), defter tutan çiftçiler ile kazancı basit usulde tespit edilenler hakkında 17 bin liradan, bunların dışında kalanlarda ise 8 bin 700 liradan az olmamak üzere işleme konu tutarın yüzde 10’u oranında özel usulsüzlük cezası kesiliyor.
Diyelim ki Ayşe teyze 85 bin liralık bilezik aldı ve bu tutarın tamamını elden ödedi. İşleme konu tutarın yüzde 10’u 8 bin 500 lira. Nihai tüketici olan Ayşe teyzeye 8 bin 500 lira 2026 yılı için belirlenen asgari tutarın altında kaldığı için 8 bin 700 lira ceza söz konusu olacak. Satıcıya ise bilanço esasına göre ise 35 bin lira, işletme hesabı tutuyorsa da 17 bin lira ceza kesilecek.