İhracat miktar bazında yüzde 13’lük düşerek, 73 bin 337 tondan 63 bin 762 tona geriledi. Miktar bazındaki düşüşe karşın, kuru incirin ortalama ihraç fiyatını dolar bazında yüzde 29’luk artışla 3 bin 545 dolardan 4 bin 580 dolara taşıyınca bu sezon döviz getirisi yüzde 12’lik artışla 292 milyon dolara ulaşmış oldu.
Meşakkatli bir ürün
Kuru incirde aflatoksin ve okratoksinden dolayı sorun yaşamamak için sektör olarak çiftçiden rafa doğru bir sistem kurulmasının önemli olduğuna dikkat çekiliyor. Bu kapsamda en büyük ihraç pazarı Avrupa Birliği’nde kontrol sıklığının artmaması için üreticiler kerevet ve ilek torbası kullanıyor. Yine ihracatçı firmalar da kontrolleri yaparken, ultraviyole (UV) lamba ile kontrol sağlıyor.
Kuru incir ihracatında önümüzdeki sezon 300 milyon dolar hedeflenirken, Türkiye’nin ihracat pazarlarını çeşitlendirmek için Ticaret Bakanlığı’nın son yıllarda ortaya koyduğu uzak pazarlar stratejisi kuru incir ihracatında başarılı bir şekilde hayata geçtiği kaydediliyor.
Bu kapsamda kuru incir ihracatında son 10 yıllık süreçte Amerika kıtasının payının yüzde 17’den yüzde 28’e yükseldi, aynı dönemde kuru incir ihracatında Uzakdoğu ülkelerinin payı yüzde 12’den yüzde 15’e ilerledi, bu başarıda TURQUALITY ve URGE projeleri, fuarlar ve sektörel ticaret heyeti organizasyonlarının payının büyük olduğu dile getiriliyor.
2023/24 sezonunda kuru incir ihracatında lider ülke 59 milyon 377 bin dolarla ABD olurken, ABD’ye geçen yıl 43 milyon dolarlık ihracat yapılmıştı. Böylece bu yıl ABD’ye ihracatta yüzde 38’lik artış hızı yakalandı. İkinci sırada 33 milyon dolarla Fransa, üçüncü sırada 32 milyon dolarla Almanya yer aldı. Kanada’ya 14,6 milyon dolarlık, İtalya’ya 13,6 milyon dolarlık, Japonya’ya 13,2 milyon dolarlık kuru incir ihracatı gerçekleştirildi. 2023/24 sezonunda kuru incir ihraç edilen ülke sayısı 107 oldu.