Ancak araştırma bir başka gerçeği daha gözler önünü serdi. Avrupalı tüketiciler böyle özel indirimli günlerde ortalama 277 avro harcama yapmayı planlarken, Türk tüketicilerin 326 avro harcama yapması dikkat çekti. Türk tüketicilerin harcama potansiyelini artıran unsurun ise ‘şimdi al sonra öde’ şeklindeki ödeme planı olduğu ortaya çıktı.

PwC’nin Fransa, Almanya, İtalya, İrlanda ve Türkiye’yi kapsayan ve 10 bin katılımcı ile gerçekleştirilen “Efsane Cuma Dosyası” çalışması, tüm dünyada yılın en canlı alışveriş dönemlerinden biri olan Efsane Cuma indirimlerine dair en yeni trendlere ışık tuttu. PwC’nin Efsane Cuma Dosyası, tüketici davranışlarını anlamanın ve bunlara hızlı cevap verebilmenin, rekabet avantajı sağlamanın yanında markalar için sürdürülebilir büyümenin de anahtarı olduğuna dikkat çekiliyor.

Bu kapsamda yapılan araştırmaya göre, Türkiye’den katılan tüketicilerin yüzde 85’i ‘Efsane Cuma’ indirimleri döneminde harcama yapmayı planladıklarını söylüyor. Yine yetişkin ve çocuk ile elektronik giyim, ‘Efsane Cuma’ harcamalarında en çok öne çıkan kategoriler arasında bulunuyor. Tüm katılımcılar ortalama 277 euro civarında harcama yapmayı planlarken, Türkiye’deki katılımcıların planladığı harcama tutarı ise 326 euro düzeyinde çıktı. Tüketiciye sunulan ‘şimdi al, sonra öde’ gibi ödeme planlarının da satın alma potansiyelini artırdığı belirlendi. İndirim dönemlerindeki yoğun talepten kaynaklanan stok yetersizliği ve tüketicilerin gerçek indirim fırsatları yakaladıklarına inanmamaları ise müşteri memnuniyetini olumsuz etkiliyor.

PwC Türkiye Şirket Ortağı ve Perakende ve Tüketici Ürünleri Sektörü Lideri Cihan Harman, “Bu çalışmamız, indirim döneminin tüketici üzerindeki etkilerini, beklentilerini, alışveriş tercihlerini ve memnuniyet faktörlerini geniş bir çerçevede ortaya koyarak perakende sektörü ve tüm ilgili sektörler için çok değerli içgörüler sağlıyor” değerlendirmesi yaptı.

Araştırmanın Türkiye’ye ilişkin sonuçlarının Efsane Cuma indirimlerinin, perakende sektörü içerisinde Türkiye’de de yerini sağlamlaştırdığının da göstergesi niteliğinde olduğunu belirten Harman şöyle devam etti: “Özellikle ülkemizde, tüketicilere sunulan ödeme planlarının çeşitliliği ve esnekliğinin, tüketici deneyimini iyileştiren ve alışveriş hacmini artıran önemli araçlar haline gelmiş durumda. Yine, ekonomik belirsizlikler tüketicilerin harcama davranışlarını sınırlarken, hane halkının gelecek bir yıla yönelik enflasyon beklentisi yüksek olduğundan ‘ürünler zamlanmadan’ satın alma refleksinin devam ettiğini görmekteyiz. Bu, sınırlı imkanlara rağmen tüketimi tetikleyen bir etken.”

Muhabir: Cemil Cahit SARAÇOĞLU