Siyaset

Sarıbal'dan ÖMK değerlendirmesi: Rejime göre okul müfredat öğrenci öğretmen

CHP Bursa Milletvekili ve PM Üyesi Orhan Sarıbal Öğretmenlik Mesleği Kanun Teklifini değerlendirdi. Sarıbal, öğretmenlik meslek kanununun iktidarın yeni eğitim rejimini ve Siyasal İslam altyapısını inşa etme çabası olduğunu belirterek, “Rejime göre okul, müfredat, öğrenci, öğretmen…” ifadesini kullandı.

CHP Bursa Milletvekili Orhan Sarıbal, Öğretmenlik Meslek Kanunu'nun Meclis'te görüşülmesi sırasında yaptığı açıklamalarda, kanunun iktidarın yeni bir eğitim rejimi ve Siyasal İslam altyapısını oluşturma çabasının bir parçası olduğunu iddia etti. Sarıbal, eğitim sisteminde yapılan değişiklikler ve getirilen yeni düzenlemelerin, çocukların ve öğretmenlerin üzerinde ciddi olumsuz etkiler yarattığını belirtti.

“EĞİTİMDE GERİLİMLER ARTIYOR”

Sarıbal’ın açıklaması şu şekilde: “Biliyorsunuz mecliste öğretmenlik meslek kanunu konuşuluyor. Altıncı maddeye gelindi, altıncı madde bitti. Öğretmenlik meslek kanunu neye işaret ediyor? Elbette konuşacağız. Çok şeye karşılık geldiğini. Ama şunu bilmek durumundayız. Yüzyıl diyor iktidar. Yeni yüzyıl. Yeni yüzyıla girerken kafasındaki yeni yüzyıl Türkiye'sini de aslında şekillendirmeye çalışıyor. Milli eğitimde önce geldiler. 4+4+4 dayatması yaptılar. Burada 2 amaç vardı. Çocukları okuldan koparmak, imkana sahip olmayan çocukların okula gitmesini engellemek ve çocuk yaşta sanayiye iş gücü yaratmak ve çocuk gelinler yaratmak. Oysa temel talebimiz 12 yıl, 13 yıl bir temel eğitim alınması. Zorunlu temel eğitime dönüşmesi. Oysa 4+4+4'te ilk 4'ten sonra zorunlu eğitim aslında yok. Ortaokul, lise baktığımız zaman bütünüyle eğitimde sürekli bir geriliminin net olduğunu görüyoruz. Aslında bu iktidarın bugün öğretmenlik kanunuyla öğretmen mesleki kanunu getirmek istediği yeni eğitim rejiminin ya da kendi yarattığı Siyasal İslam rejiminin altyapısını oluşturmaya dair bir iradeyi ortaya koyma, ısrarı ortaya koyma, bir hıncı, bir öfkeyi, bir öç almayı ortaya koyma biçimi. 4+4 ile kalmadılar tabii. Ondan sonra bir mesleki eğitim 14 yaşında, 15 yaşında çocukları bu defa meslek okulları üzerinden sanayi entegre ederek, o çocukları makine çarklarına teslim ettiler. Eğitimin büyük bir kısmından kopardılar. Bu da yetmedi. İmam hatip liseleri açtılar. Türkiye'de yok muydu imam hatip liseleri? Vardı. Bu arada şunu söyleyeyim. Sahici Müslümanlığını yerine getiren, inancına dair yaşamını sürdüren, inandığı değerler için yaşamını olağan sürdüren, herkese ama herkese saygılıyız. Ama o inançlar üzerinden siyaset yapan, inancı siyasetin bir parçası yapan, ondan beslenen, iktidarı koruyan, inancı siyasallaştıran, İslam'ı gerçekten içini boşaltan, o siyasal İslam dediğimiz iki kelime üzerinden kötüye kullanan anlayışa karşı itirazımızı söylüyoruz.

“ÇOCUKLARIN TÜMÜNÜ DİN ODAKLI EĞİTİMDEN GEÇİRİYORLAR”

Çünkü öyle hale geldi ki, yoksulluğa fakirliği ve reva gören, yoksulluğu şükretmenin bir gerekçesi gören, öbür tarafta sizi cennete göndereceğiz deyip inancını sömüren bir politikaya sonuna kadar karşı olduğumuzu paylaşmak isterim. Hangi inanç, hangi anlayışta olursa olsun insanlar onurluca yaşamalı, iyi bir gelire sahip olmalı, temel insan haklarından yararlanmalı, onurlu bir iş ve onurlu bir gelirle kimseye muhtaç olmadan, sosyal politikalar üzerinden yoksulluğu yönetme anlayışından Sonuna kadar itiraz ettiğimizi net bir şekilde ifade etmek isterim. Hemen arkasından imam hatip liselerini açtılar ama imam hatip liseleri istedikleri performansı göstermedi. Yeterli kayıt yapılmadı, yeterli öğrenci gelmedi, hatta öyle düzenlemeler yaptılar ki çocukları, velileri mecburen çocuklarını imam hatip liselerine gönderme zorunluluğuna getirdiler. Seçmeli derslerle, yönlendirilmiş derslerle. Ona rağmen olmadı. Bu defa döndüler. ÇEDES projesi diye müftülüklerle anlaşarak çevreye duyarlı, değerlerimize saygılı diye bir politika gerçekleştirmeye çalıştılar. Bunun için de din insanlarını okullarla diyalog kurdurma haline getirdiler. Bu da yetmedi. Döndüler, yakın tarihte bir müfredat yayınladılar. Bu müfredat şuydu, ‘imam hatip liselerini açtık, olmadı. ÇEDES'i devreye soktuk, olmadı. Her türlü tedbiri aldık olmadı. Kültürel ve inançsal dönüşümü gerçekleştiremedik. Dolayısıyla bu müfredatla bütün okulları artık dini eğitime yönlendirelim’ diyerek yeni bir müfredat hazırladılar. Çocukların tümünü artık din odaklı bir eğitimden geçiriyorlar. Bunu da neyle desteklediler? Üniversite sınavlarında inanç ve dine dayalı çok soru sorarak artık bazı öğrenciler özel din dersleri almaya başladı. Üniversiteden çıkan sorulardan dolayı o sorulara cevap verip üniversiteyi kazanmaya dönük bir tutum içerisinde oldular. Bu da yetmedi.

“BU KANUNDA ÖĞRETMENLERİN BİLGİSİNE BAŞVURULDU MU?”

Şimdi rejim belli, siyasal İslam. Ona göre müfredat, ona göre imam hatip lisesi, ona göre çocuklar, ona göre müftülükler ve cemaatler tarikatlarla ilişkiler ona göre bir süre önce FETÖ döneminde öğrenci desteklemeleri yaptılar okullarda özel okullara destek verdiler o desteklerin kime gittiğini hepimiz biliyoruz hangi çocuklara hangi okullara nasıl gittiğini hepimiz biliyoruz şimdi onu tamamlamak için bize bir de bizim rejimimize göre okul ayarladık müfredat ayarladık ders ayarladık. Öğrenci ayarladık. Şimdi ona göre de bir öğretmen ayarlayalım meselesine geldi. Bugün mecliste konuşulan geçen hafta komisyonlarda konuşulan öğretmenlik meslek kanununun özü iktidarın kendi rejimine göre öğrenci oku müfredat öğretmen ve bunlara bağlı olarak bir toplumu hazırlama projesidir. 9 bakan değişti. Onlarca defa değişiklik yaptılar milli eğitimin yönetmeliklerinde, müfredatlarında, benzer konularda. Şimdi de bunu yapmaya çalışıyorlar. Oysa bugün buna direnen kim? Öğretmenler. Peki, bu kanunda öğretmenlerin bilgisine başvuruldu mu? Hayır. Onlarca çabayla sadece komisyona geldi. Komisyona gelen öğretmenlere de, sendika temsilcilerine de adeta konuşturmamak için müthiş bir mücadele vererek yeterli bir şey konuşturmadılar. Ne yapmak istiyorlar? Daha önce zaten paramparça ettikleri kadrolu öğretmen, yani devlet memuru, sözleşmeli öğretmen, ücretli öğretmen, yetmedi baş öğretmen, uzman öğretmen, öğretmen bu kadar itibarsızlaştırarak öğretmenleri kendi içinde kategorize ederek ayrıştırdıkları ve adeta çatıştırdıkları yapıya bir yenisini dahil ediyorlar. Öğretmen mesleği Yüksek Öğretim Kurumu'nun kontrolündeydi. Neyle yapıyordu bunu? Eğitim fakülteleriyle. Bir tek istisnası vardı. Pedagojik eğitim. Bunun için de birçok okul özellikle özel üniversitelerin büyük bir kısmı pedagoji bölümleri açarak öğretmenliğin eksik kalan kısmını tamamlıyorlardı.

“AKADEMİ MÜLAKAT KURUMUDUR”

Şimdi bu eğitim fakültelerini de üniversiteleri de itibarsızlaştırarak Eğitim Akademileri kuruyorlar. Ne yapacak bu eğitim akademileri? Bu gençler üniversiteyi bitiriyorlar ama üniversiteyi bitirmeniz yetmez. Fakülteyi bitirmeniz yetmez. Bir de Akademi'ye gideceksiniz. 3 veya 4 dönem. 3 veya 4 dönem ne demek? Minimum 1,5 yıl ama 2 yılda olabilir. Peki, bu akademilerin işleyişini kim hazırlayacak? Kanundan sonra yönetmeliklerle. Burada eğitimi kim verecek? Kanundan sonra yönetmeliklerle. Nasıl bir eğitim olacak? Kanundan sonra yönetmeliklerle. Hele bir kanunu çıkaralım, sonra gereğini yaparız. Anlayışıyla hareket etmekteler. Ne yapacak bu akademi? Hepimiz, herkes bu ülkede mülakattan rahatsız değil mi? Yazılı sınavdan, KPSS sınavından 95 alıyor öğrenci. ama giriyor mülakata 45 alıyor. KPSS'den 60 puan 55 puan alan bir öğrenci mülakata sözlüğe giriyor 90 puan alıyor. Yani sınavdan 95 puan alıp birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü, beşinci olan gençler mülakatta çok düşük sözde çok düşük puan verilerek ortalama iktidarın kendi yandaşları sınavlardan düşük puan alıyorlar ama mülakata gidip mülakatta yüksek puan verilerek onları işe alıyorlar. Yani açık bir hak gaspı. 14 Mayıs 2023 seçimden öncesi şimdiki Cumhurbaşkanı dedi ki ‘mülakatı kaldırıyoruz. Bu olmaz.’ Şimdi değerli halkım, şimdi çok daha ağır bir mülakat geliyor. Öbür türlü giriyorlardı çocuklar, havadan sudan sorular soruluyordu elemek için. Acayip acayip sorular. Tarihsel süreç içerisinde bunlar konuşuldu, anlatıldı. Şimdi 4 dönem boyunca o öğrenci fakülteyi bitirdikten sonra oraya gidecek olan öğrenci daha ağır bir mülakata tabi tutuluyor, sözlüye tabi tutuluyor. Öğrencinin kimliğine bakacak, okulu bitirmiş, öğretmenliği hak etmiş ama yetmez deyip tekrar akademiye gelen o öğretmene her türlü baskıyı uygulayacak, her türlü yönlendirmeyi yapacak onu kendi istediği biçimde hazırlayacak oradan başarı elde ederse ondan sonra da olursa işe girecek olmazsa o belge olmadan o hakkı da alamayacak. Oysa kanun açık 1982 Anayasası öğretmeni eğitim fakülteleri hazırlar ve şu anda %95 üzerinde eğitim fakülteleri öğretmenlerin yetişmesine olanak sağlıyor. Peki, neden böyle? Çünkü bir açık bir model değişikliği var. Açık bir anlayış değişikliği var. Bu anlayış değişikliği üzerinden çok net bir şekilde iktidar öğrencileri ve öğretmenleri kendi rejimine uygun belirlemek istiyor. Kendi rejimine uygun. Akademinin adı bu. 1 milyon şu anda eğitim fakültesini bitirmiş, atanma bekleyen öğretmen var. Bu öğretmenlerin eli haklarını elinden alıyor. Siz artık öğretmen değilsiniz diyor. Bu kanun çıktı andan itibaren. Çünkü yeniden akademiye gelmek zorundasınız diyor. 1 milyon. Ve bundan sonra eğitim fakültelerinden emek mezun olan, diplomasını alan herkes ama herkes öğretmen, öğretmen olmak istiyorsa bu akademiye gitmek, gitmek zorunda kalacak."