Muhammed Ali YAHŞİ
CHP Niğde Milletvekili Ömer Fethi Gürer, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının 2024 yılına ait bütçesinin görüşüldüğü Plan ve Bütçe Komisyonu Toplantısında söz alarak, ilgili Bakanlığın faaliyetlerine ilişkin eleştirilerini sıraladı. 2018 yılında 198 lira olan TÜVTÜRK araç muayene ücretinin aradan geçen 5 yılda neredeyse 6 kat artarak 1149 liraya yükseldiğine işaret eden Gürer, “Ben, Rekabet Kurulunun Başkanına da dedim, fahiş fiyat arıyorsanız gidin, burada bakın dedim. Çünkü öğrendiğim kadarıyla oradaki ekipmanlarda bir de Bakanlığa aitmiş. Bir dakika mı sürüyor, bir buçuk dakika mı sürüyor, vatandaş bir araç muayeneye gidiyor. 1149 lira herhâlde gene bir zam geldi, önümüzdeki yıl daha artıyor. Yani bunun artışının nedeni için işçiye soruyorum: ‘Bu oranda zam aldınız mı?’ ‘Yok, Vekilim, biz eski fiyatlarla gidiyoruz’ diyor. Yani özel sektör para kazansın diye vatandaşı kaz yerine koyup bu kadar yolmanın bir manası ve mantığı olmadığını düşünüyorum. Bu konularda, genelde elektrikte alıştık, doğalgazda alıştık da şu muayene ücretlerini. Çoğu da yaptıramaz duruma da geldi. Çünkü bayağı maliyetli bir noktaya erdi. Bunlara bakılması lazım” ifadelerini kullandı.
BAKAN URALOĞLU: FİYATLAR YENİDEN DEĞERLENDİRME ORANINA GÖRE GÜNCELLENİYOR
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdülkadir Uraloğlu “TÜVTÜRK‘teki araç fiyatlarının, muayene bedellerinin yüksekliğinden bahsedildi. Bu sözleşme gereği, yeniden değerleme oranına göre her yıl güncellenmektedir. İşin açıkçası hani buna yapacağımız bir şey yoktur. Güncel piyasa fiyatlarına göre” diye yanıt verdi.
“TAŞERON MODERN KÖLELİKTİR”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığına bağlı kurumlardaki taşeron işçilerin kadro taleplerini de gündeme getiren Gürer, “Karayollarında karda kışta çalışan, yazın sıcakla boğuşan 14 bine yakın emekçi taşeronda kaldılar. Bunlara kadro sözü veriliyor, veriliyor, bir türlü kadro verilmiyor -hizmet alım sözleşmesiyle müşavirlik hizmetlerinin kadro çalışanlarını- bir kadrolarını verirseniz büyük iyilik etmiş olursunuz; sizden bu konuda bir açıklama bekliyorlar” dedi.
Devlet Demiryollarında, Devlet Hava Meydanlarında ve PTT'de de 17 bin taşeron çalışan olduğunu ifade eden Gürer, “İçinde bulunduğumuz çağda taşeron modern köleliktir. Bu arkadaşların kadroları verilmeli, yaptıkları asıl işe uygun ücret almaları sağlanmalıdır. Bunun için de en fazla Karayollarında taşeron kaldı, daha önce farklı kurumların da alındı, bir de belediye şirket işçileri var, biliyorsunuz, 500 bin kişi de şirket kadrosuna alındı ama Karayollarının şu mağduriyetini, Devlet Demiryollarının, PTT'nin mağduriyetlerini bir ortadan kaldırın Sayın Bakan. Bir de bu raylı hizmet mezunu arkadaşların da atama talepleri var. Öncelikle bu çalışanların sorunu bir kul hakkına girdiği için dikkate almanızı temenni ediyorum” ifadelerini kullandı.
“KÜRESEL ISINMAYA KARŞI BAKANLIĞIN YETERLİ GÖZLEM VE TAKİP EKİPLERİ VAR MI?”
Küresel ısınmayla ortaya çıkan sorunlara da dikkat çeken Gürer, “Küresel ısınmayla ortaya çıkan ani hava değişimleri karayolları ve demiryolları yol güvenliğinin sürekli izlenmesi ve kontrolünü zorunlu kılmaktadır. Bu konuda Bakanlık olarak yeterli gözlem ve takip ekipleri var mıdır? Demiryolları sel ve göçük, karayolları toprak ve yol kaymasını gözleyecek bir organizasyona sahip misiniz? Bu bağlamda Çorlu tren kazası gibi demir yolu kazalarından gerekli ders alınmış mıdır? Risk haritası düzenli güncellenmekte midir?” diye sordu.
Gürer, Plan ve Bütçe Komisyonu Toplantısındaki konuşmasında şu soruların da yanıtlanmasını da istedi:
“2003-2023 arası TCDD'de meydana gelen tren kazası sayısı kaçtır? Kaç kişi yaşamını yitirmiştir?
Kurumsal eksikliklerde meydana gelen kaza sayısı kaçtır? Kurumdan ceza alan yönetici var mıdır?
2003-2023 arası TCDD'de kaç liman özelleştirilmiştir? Hâlen TCDD'de kalan liman var mıdır?
2002-2023 arası kaç lojman yıkılıp kaç istasyon kapatılmıştır? TCDD'ye ait ne kadar arazi satılmıştır?
Karayolları kentler arası mesafe ölçüm ve yol tabelası rakamları hangi kriterlerle belirlenmektedir?”