Muhammed Ali YAHŞİ

İçerdiği fonksiyonel nitelikteki bileşenler nedeniyle yağlar arasında ön planda olan zeytinyağının dengeli ve sağlıklı beslenmek için mutfaklarda her zaman kullanıldığını kaydeden Bayraktar, “Zeytinyağı en fazla taklit ve tağşiş uygulanan gıdalardan biridir.Tağşiş sorunu sadece ülkemizde değil, zeytinyağı üretilen ve ticareti yapılan ülkelerin tamamında yaşanan bir sorundur. Zeytinyağının perakende fiyatını düşük tutarak daha fazla kar sağlamak için taklit ve tağşişe başvuruluyor. Tüketicilerimizin bu hile ve sahtekârlığı tespit etmesi mümkün değildir. Bu gibi taklit ve tağşiş ürünler kesin olarak laboratuvar testleriyle anlaşılıyor” diye konuştu.

“81 İLDE DENETİMLER SIK SIK YAPILMALI”

Üreticilerin binbir emekle ürettiği ürünü korumak, her türlü hile ve sahtekârlığa karşı çıkmak gerektiğini ifade eden Bayraktar, “Üreticilerimizin ürünü sofralarımıza içeriğinde ne olduğu belli olmayan yağ olarak girmemelidir. Tüketicilerin sağlıklı ve dengeli beslenmesinde önemli bir yeri olan zeytinyağında taklit ve tağşişin önlenmesi için 81 ilde denetimlerin sık sık yapılması gerekiyor” dedi.

Denetimler sonucu sahtekarlık yapan firmaların ifşa edilmesi ve gerekirse kapatılması gerektiğini vurgulayan Bayraktar, “Bizler bunun takipçisi olmaya devam edeceğiz. Tüketicilerimiz de zeytinyağı alırken bilinçli olmalı, güvendikleri yerlerden veya firmalardan yağlarını almalıdır” ifadelerini kullandı.

“AVRUPA’DA ZEYTİNYAĞI ÜRETİMİ YÜZDE 33,7 DÜŞTÜ”

Avrupa’da geçen yıl son 500 yılın en büyük kuraklığının yaşandığını ve zeytinyağı üretiminin yüzde 33,7 oranında düştüğünü aktaran Bayraktar, “Dünyanın en büyük zeytinyağı üreticisi İspanya’da üretim 2022 yılında yaklaşık yüzde 48, İtalya’da ise yüzde 29 azaldı. Bu yıl da önemli zeytin üreticisi ülkelerde geçen yılın olumsuzlukları, kuraklık, hastalık gibi nedenlerle rekolte kaybının görüleceği bekleniyor. İspanya ve İtalya’da iki yıl arka arkaya rekoltenin düşmesi ile Avrupa’da zeytinyağı fiyatları yükseldi. Artan fiyatlar nedeniyle İspanya’da zeytinyağı hırsızlığının önüne geçmek amacıyla market raflarına kilit takıldığı haberleri görülüyor” diye konuştu.

“TÜRKİYE SOFRALIK ZEYTİN ÜRETİMİNDE DÜNYA BİRİNCİSİ”

Üreticilerin zeytine verdiği önemle, Türkiye’nin sofralık zeytinde dünya 1.si, zeytinyağı üretiminde ise dünya 2.si olduğunu belirten Bayraktar, “Avrupa’daki zeytinyağı üretimindeki gerilemelere karşın ülkemizde geçen yıl rekor üretim gerçekleşti. 2022 yılında toplam 421 bin ton zeytinyağı üretimi ile dünya ikincisi, 735 bin ton sofralık zeytin üretimi ile dünya liderliğine ulaştık. Son 3 yılda ülkemizde zeytin üretimi yüzde 95 oranında arttı” dedi.

VATANDAŞIN HAKİKİ ZEYTİNYAĞINA ULAŞIMI İÇİN ÜRETİM MALİYETLERİNİN DÜŞÜRÜLMESİ ŞART

2023 yılının ‘yok yılı’ olmasına karşın üretimin normal seviyeye yakın olacağının tahmin edildiğini ifade eden Bayraktar, “İklim değişikliğinin etkilerine rağmen zeytin üretiminde lider olmamızın sebebi üreticilerimizin başarısı ve izlenen politikaların sonucudur. Zeytin üretimine devam eden üreticilerimizin, üretimde kalması için yeterli geliri elde etmesi şarttır. Girdi fiyatları, lojistik, işçilik vb. maliyetler hızla artıyor. Bu maliyetlerle üretilen ürünlerin tüketiciye ucuza ulaşması mümkün değildir.  İşte bu noktada halkımızın sofrasına hakiki zeytinyağını düşük fiyatla sunabilmek için, üretim maliyetlerinin düşürülmesi de büyük önem taşıyor” ifadelerini kullandı.

Editör: Ezgi Bardakçı