Ankara’nın Polatlı ilçesi yakınlarında yolcu otobüsünün köprü ayağına çarpması sonucu sabah saatlerinde feci bir kaza meydana geldi. Ağrı’dan İzmir’e gitmekte olan 04 AAV 951 plakalı yolcu otobüsü sabah saatlerinde 04.58 sularında Olukpınar köyü yakınlarında bir kaza geçirdi.  Ankara Valisi Vasip Şahin ilk açıklamalarında otobüste fren izinin olmadığını soförün uyuduğu ihtimali üzerinde durduklarını belirtti.  Kaza sonrası yapılan bu açıklama uzun yol şöförlerinin sıklıkla yaşadıkları bir hastalığı da gündeme getirdi: “Uyku apnesi”

UZUN YOL ŞÖFÖRLERİNİN YÜZDE 7.5 GÜNDÜZ UYKU SORUNU YAŞIYOR”

Erciyes Üniversitesi'nde uzun yol otobüsü şoförlerine yönelik yapılan çalışma, şoförlerin yüzde 7.5'inin farkında olmasalar bile gündüz uyku sorunu yaşadıklarını ortaya çıkarmış. ERÜ Tıp Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Murat Aksu, Aile Hekimliği ve Nöroloji ana bilim dalları işbirliğiyle otobüs şoförlerinin yaşadığı uyku sorununa yönelik yaptıkları çalışmada
uzun yol araç sürücülüğü yapan kişilerde görülen uyku rahatsızlıkları ve bunların tedavi edilebilirliğine dikkat çekmek için böyle bir çalışma yapılmış. Çalışma kapsamında Kayseri'de görev yapan 320 uzun yol otobüsü şoförü ile birebir görüşerek anket yapılmış. Anket çalışması sonucuna göre, yolcu otobüsü şoförlerinin yüzde 7,5'inin gündüz uyku sorunu yaşadığının tespit edilmiş.

"PİLOTLAR GİBİ UZUN YOL ŞOFÖRLERİ DE UYKU TESTİNE ALINMALI"

Ankara Etlik Şehir Hastanesi Uyku Bozuklukları Sorumlusu Prof. Dr. Fırat, uykuda solunum bozukluğu hastalıklarının şoförlerde 2-3 kat fazla olduğuna dikkat çekiyor.  Bu nedenle özellikle yolcu otobüsü şoförlerinin hem kendi sağlıkları hem de taşıdıkları yolcuların güvenliği için düzenli uyku testinden geçirilmesinin önemine değiniyor: “Uyku apnesi genellikle kilolu, göbek, boyun çevresi geniş olan kişilerde ve 40 yaş üzeri  erkeklerde karşımıza çıkıyor. Bu profile en çok uyan gruplar arasında özellikle uzun yol şoförleri yer alıyor. Uykuda solunum bozukluğu hastalıklarının görülme sıklığı normal popülasyona göre uzun yol şoförlerinde en az 2-3 kat daha fazla. Bir pilot nasıl 200-300 kişinin hayati sorumluluğunu üstleniyorsa yolcu taşıyan uzun yol şoförleri için de aynı durum geçerli. Dolayısıyla yolcu otobüsü şoförlerine aynı pilotlara uygulandığı gibi 5 yılda bir uyku testine girme zorunluluğu konulmasında fayda olacağını düşünüyorum. Şu an sadece beden kitle indeksi 33'ün üzerinde olan kişilerin ehliyet alma ve yenileme süreçlerinde uyku testi zorunluluğu var.Özellikle yolcu taşıyan uzun yol şoförlerinin aynı pilotlarda olduğu gibi beden kitle indeksine bakılmaksızın 5 yıl gibi belli sıklıkta uyku testine tabi tutulması uyku kaynaklı trafik kazalarının önüne geçmek açısından da sağlıklı bir önlem olacaktır."

Muhabir: Nursel DİLEK MANAVBAŞI