Turquality® programının Türk şirketlerinin uluslararası pazarlarda markalaşmasına katkı sağladığını belirten Gürer, son yıllarda bazı Türk firmalarının yabancılara satılmasının ardından programın amacından sapıp sapmadığının tartışılmaya açılması gerektiğini vurguladı. Gürer, “Bu program sayesinde Türk şirketleri, üretim, pazarlama, satış ve satış sonrası hizmetler gibi süreçlerde gelişim gösterip ihracatlarını artırdı. Ancak yabancı şirketlere yapılan satışlarla birlikte, bu desteklerin amacına uygun kullanılıp kullanılmadığı sorgulanmalıdır” dedi.

SAYIŞTAY: “YABANCI ŞİRKETLERE DESTEK VERİLDİ”

Sayıştay’ın raporlarına göre, bu programa dahil olan bazı firmaların yabancı şirketlere satıldığı ve bu satıştan sonra da destek ödemelerinin yabancı şirketlere yapıldığının tespit edildiğini ifade eden Gürer, “Bakanlık tarafından yapılan açıklamada, bu konuda gerekli mevzuat düzenlemelerinin yapıldığı belirtilmiş olsa da, desteklerin satış sonrası geri alınıp alınmadığı konusunda bir netlik sağlanmamıştır. Sayıştay denetim bulguları da bu tür satışların Bakanlıkça kontrol edilmesi gerektiğine işaret etmiştir. Özellikle yabancı şirketlere satılan firmalara verilen desteklerin devam etmesi, tebliğ ve programların amacına uygun olmadığını göstermektedir. Bakanlık, geçmişte verdiğimiz soru önergelerine yanıt olarak, TURQUALITY® desteği alan 15 Türk firmasının hâkim ortaklarının (en az yüzde 51) yabancı olduğunu açıklamıştır. Bu durum, verilen desteklerin amacına uygun kullanılmadığına dair endişeleri artırmaktadır. Ayrıca, yabancı şirketlere satılan firmalara sağlanan desteklerin ne kadarının geri alındığı veya bu süreçte ne kadar kaynağın boşa gittiği gibi kritik sorulara yanıt verilmemiştir. Bu bağlamda, Türk markası yaratma projesinin, yabancı firmalara satış için bir araç olarak kullanılıp kullanılmadığı da soru işaretidir." dedi.

“YABANCI ŞİRKETLERE SATILAN TÜRK FİRMALARININ SAYISI NEDİR?”

“TURQUALITY® programından yararlanıp daha sonra yabancı şirketlere satılan Türk firmalarının sayısı nedir? Bu satışlardan önce sağlanan desteklerin tutarı nedir ve bu destekler geri alınmış mıdır? Yabancı şirketlere satılan firmalara sağlanan desteklerin devam edip etmediği ve bu durumun programın amacına aykırı olup olmadığı hususu araştırılmalıdır. Türk markalarının yabancılara satılması sürecinde verilen desteklerin boşa gitmesi söz konusu mudur?” diye soran Gürer, “TURQUALITY® programının başlangıcından bu yana Türk markalarının yabancılara satılması ve bu satış sonrasında da desteklerin devam etmesi, ciddi bir kaynak aktarımı ve amaç dışı uygulamalar şüphesini doğurmaktadır. Bu bağlamda, TURQUALITY® uygulamasının kapsamlı bir şekilde incelenmesi, özellikle yabancılara satış sonrası desteklerin devam edip etmediği ve bu süreçte ne kadar kaynağın aktarıldığının araştırılması amacıyla Anayasa’nın 98, İçtüzüğün 104 ve 105. maddeleri uyarınca Meclis araştırması açılması gerekmektedir." dedi. Gürer, yabancı şirketlere kanunsuz ödeme ile ülke kaynaklarının çarçur edildiğine işaret ederek, "Şirket satılmadan önce sağlanan destek ile satıldıktan sonra yabancı şirkete sağlanan destek tutarı toplamı ve bu şirketlerin kim olduğu, ülkemizin ne kadar bu yolla soyulduğunun kamuoyu tarafından öğrenilmesi bu araştırma ile mümkün olacaktır. Yabancı şirketlere kaynak aktaran sorumlulardan bu ödemeler tahsil edilmelidir" diye konuştu.

Muhabir: Muhammed Ali YAHŞİ