Türkiye’de elektrikli araçların sayısı hızla artarken, yeni nesil ulaşımın sürdürülebilirliği için elektrikli araçların satış sonrası hizmetleri, alanında uzmanlarca masaya yatırıldı. TOBFED Başkanı Bakırtaş, elektrikli araçların hayatın bir gerçeği oluğunu fakat satış sonrası hizmetler konusunda sıkıntıların olduğunu kaydetti. Bakırtaş, “Özel elektrikli araç (EV) servislerinin teknik yeterliliği ve sayısı, son yıllarda artan elektrikli araç talebi ile paralel olarak gelişim gösteriyor. Ancak, elektrikli araçların bakımı ve onarımı, içten yanmalı motorlu araçlarla karşılaştırıldığında daha özel bilgi ve ekipman gerektiriyor” ifadelerini kullandı.

Belgesiz servisler var

TSE’nin yayınladığı, otomobil servisleri için yetkinlik belgelendirme standardı TSE K646 kriterlerine uyan ve bu belgeyi alan yetkili servislerin, elektrikli araçlara müdahale edebilmek için gereken donanıma sahip olduğunu belirten Bakırtaş, “Türkiye’de 88 bin yetkili servisten yaklaşık 1500 yetkili servis ve 150 firma bu belgeyi almış durumda. Belgeye sahip olmayan kurum ve çalışanların araçlara müdahale etmemesi gerekiyor. Daha çok yetkili servis ve marka bu standartları karşılayabiliyor olmalı. İşe ilk buradan başlayarak hem mevcut yetkili servisleri hem de yeni açılacak olanları bu konuda teşvik etmeliyiz” dedi.

Teknisyenlerde eksiklik var

Yetkili servis ve markalar kadar teknisyenlerinde bu konuda kritik bir role sahip olduğunu ifade eden Bakırtaş, “Söz konusu elektrikli araçlar olduğunda bir sürü can ve iş güvenliği konusu ön plana çıkıyor. Elektrikli araçlara müdahale edecek mevcut teknisyenler öncelikle süreci anlamalı, eğitimlerini tamamlamalı, sınava girip belgesini almalı. Sadece mevcut teknisyenler değil ayrıca bu işe sıfırdan başlayacak olanlar da bu eğitime ve belgelendirmeye dahil edilmeli” değerlendirmesi yaptı. Bakırtaş şöyle devam etti:

"Elektrikli araçlar sektöründe insan kaynağına ihtiyacımız var"

“İçten yanmalı motorlara müdahale ile elektrikli araca müdahale bambaşka. Konu elektrikli araçlar olduğunda otomotiv mühendislerinin, yazılımcıların da bu konuya hakim ve acil müdahaleye hazır olması gerekiyor. Burada devlet de teşvik programları açıklamalı. Hem var olan çalışanlar için hem de yeni başlayacaklar için yasal zorunluluk çıkartılmalı. Çalışanların belgelerini almış ve bu işi gönül rahatlığı ile yapabiliyor olması gerekir. Araç satış sonrası hizmetler dediğimizde insan kaynağı oldukça etkili. Biz biraz işe tersten başlıyoruz. Önce araçlar geliyor sonra insan kaynağı sağalmaya çalışıyoruz. Elektrikli araç satış sonrası hizmetlerin insan kaynağı ihtiyacı konusunda, İstanbul ticaret Odası’nın, TOBFED Yönetim kurulu üyesi de olan Mehmet Karakoç ve ekibinin planladığı ve halen devam eden bir programı var. Bursa Uludağ Üniversitesi ve TSE bazı çalışmalar yapıyor. Ayrıca üyemiz olan OTOMDER Derneği hazırladığı bir simülasyon ile 555 kişiye bu alanda eğitim verdi. Gösterilen çabalar çok kıymetli fakat özellikle bu çerçevede bir planın ve teşviğin ortaya konulması gerekiyor.”

Muhabir: Cemil Cahit SARAÇOĞLU