TÜİK’in yıllık enflasyon oranının yüzde 61, 2023 yılı yeniden değerleme oranının yüzde 58 olduğunu vurgulayan Ekmen, “Zamlar hangi gerekçeyle yapıldı? Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın bu zamlarla hedeflediği gelir miktarı nedir, bir sonraki fiyat artışı ne zaman olacak?” diye sordu. 

Deva Partili Mehmet Emin Ekmen, köprü ve otoyollara yapılan fahiş zamları Meclisg ündemine taşıdı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun 
yanıtlaması istemiyle TBMM Başkanlığı’na soru önergesi veren Ekmen, 2023 yılı yeniden değerleme oranının yüzde 58 enflasyonun yüzde 61 olduğunu hatırlatarak, yüzde 200’ü aşan fahiş zamların sebebini sordu. 

ZAMLAR HALKIN ŞARTLARINI CİDDİ ŞEKİLDE ZORLUYOR

Soru önergesinde Ekmen, son dönemde köprü ve otoyol ücretlerine yapılan zamların kamuoyunda ciddi bir tepkiye yol açtığını vurgulayarak, “1 Ocak 2023 tarihinde geçerli olan ücretlerle bugünkü zamlı ücretler karşılaştırıldığında; ⁠15 Temmuz Şehitler Köprüsü ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü, ücreti 8,25 TL'den 33 TL'ye çıkarılmıştır. Yani yüzde 300 zam yapıldı! ⁠Yavuz Sultan Selim Köprüsü ücreti 19 TL'den 70 TL'ye çıkarılmıştır. Yani yüzde 268,42 zam yapıldı! ⁠Osmangazi Köprüsü ücreti 184,50 TL'den 555 TL'ye çıkarılmıştır. Yani yüzde 200,81 zam yapıldı! ⁠1915 Çanakkale Köprüsü ücreti 200 TL'den 585 TL'ye çıkarılmıştır. Yani yüzde 192,5 zam yapıldı! ⁠İstanbul-İzmir Otoyolu ücreti 459 TL'den 1370 TL'ye çıkarılmıştır. Yani yüzde 198,26 zam yapıldı! Bu oranlar, halkın ekonomik koşullarını ciddi şekilde zorlamaktadır” ifadelerini kullandı. 

ZAMLARDA HALKIN ALIM GÜCÜ DİKKATE ALINDI MI?

Ekmen, devamında Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’na şu soruları yöneltti;

  1. Köprü ve otoyol geçiş ücretlerine yapılan bu yüksek zamlar, hangi ekonomik göstergelere veya maliyet artışlarına dayanmaktadır?
  2. 2024 yılı birinci ve ikinci geçici vergi dönemlerinde uygulanan yeniden değerleme oranlarıyla kıyaslandığında, köprü ve otoyol geçiş ücretlerine yapılan zamların uyumu nasıl değerlendirilmektedir?
  3. Yapılan zamların TÜİK'in açıkladığı yıllık enflasyon oranına etkisi nasıl hesaplanmaktadır?
  4. Merkez Bankası'nın %38 olarak açıkladığı yılsonu enflasyon beklentisi, yapılan bu zamlarla karşılanabilecek midir? Yoksa tek haneli enflasyon hedefi bir hayal mi olacaktır?
  5. Zamların belirlenmesi sürecinde halkın alım gücü ve ekonomik durumu göz önünde bulundurulmuş mudur?
  6. Ulaştırma Bakanlığı, bu zam oranlarının yüksekliği konusunda kamuoyuna nasıl bir açıklama yapmayı planlamaktadır?
Muhabir: Nursel DİLEK MANAVBAŞI