Mor Sertifika Programı kapsamında; öğretmenlerin ve öğretmen adaylarının toplumsal cinsiyet eşitliği alanında geliştirdikleri ve uyguladıkları çalışmaları paylaşmak, desteklemek ve yaygınlaştırmak üzere kurgulanan Eğitimde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Ödülleri'nde 3 kategoride 4 proje ödül aldı. Jüri tarafından yapılan değerlendirme sonucunda Hatay’dan Selda Özgür Aslan’ın “Umudu Yeşerten Kadına Mektup” projesi “İpek Gürkaynak Yaratıcı Pedagoji Ödülü”ne, Denizli’den Meriç Dönmez ve Burçin Özkan’ın “Cinsiyetsiz Sözlük” projeleri ve İstanbul’dan Emre Şeker’in “Toplumsal Cinsiyet Perspektifinden Köy Gerçeği: Katuna’da Dokuz Ay Romanının Analizi” projesi “Eşitlikçi Uygulamalar Ödülü”ne layık görüldü. İstanbul’dan Merve Sarılı Kaya’nın “EduGender” projesi ise “Mor Tohum- Eşitlikçi Fikirler Ödülü”nün sahibi oldu.
8 şehirden 13 başvuru değerlendirildi
Mor Sertifika Programı’na kuruluş aşamasından itibaren katkı sunmuş İpek Gürkaynak adına verilen “Yaratıcı Pedagoji Ödülü” ile şiddetsiz ve hak temelli pedagoji uygulamalarını toplumsal cinsiyet eşitliği alanıyla buluşturan çalışmalar destekleniyor. Program kapsamında 8 şehirde görev yapmakta olan öğretmenlerin sunduğu 13 başvuru değerlendirildi.
2024 yılında ödül alan projeler:
İpek Gürkaynak Yaratıcı Pedagoji Ödülü – Selda Özgür Aslan
Proje için öğretmen arkadaşı Yasemin Ertaş ile birlikte çalışan Selda öğretmen 6 Şubat depremleri sonrasında Hatay’da lise düzeyindeki öğrencilerine umut aşılamayı ve onların iyilik hallerini desteklemeyi hedeflemiştir. Geçmişten günümüze başarıya ulaşmış kadınların hikâye ve başarılarından ilham alarak öğrencilerinin de umutlu gelecek hayalleri kurmalarını isteyen öğretmenler, öğrencilere duygularını ifade edebilecekleri alanlar açmıştır. Öğrencilerin kadınların hikayelerini ortaya çıkarmak için araştırma yapmaları, bu kadınlara mektup yazmaları ve gruplar halinde çalışarak çıktı üretmelerini sağlayan proje, Türkiye ve Romanya kurucu ortaklığıyla toplam 7 okulda yaklaşık 5 ay süreyle devam etti.
Eşitlikçi Uygulamalar Ödülü – Meriç Dönmez ve Burçin Özkan
Proje için, öğrencilerden ders kitaplarındaki ayrımcı ve cinsiyetçi sözcükleri fark etmeleri ve hayatımızdaki yerini keşfetmeleri, bu kelimeleri bir havuzda biriktirmeleri, cinsiyetçi kelimeler ve alternatif tanımlar üzerine tartışma yürütmeleri ve alternatif tanımların yer aldığı bir sözlük oluşturmaları beklenmiştir. Meriç Dönmez ve Burçin Özkan öğretmenler, dilde yer alan cinsiyet ayrımcılığı ve eşitsizlik barındıran kelimelerin yerine daha kapsayıcı kelime kullanımını teşvik etmiş ve bu yolla öğrencilerin bakış açılarını dönüştürmeyi hedeflemiştir.
Eşitlikçi Uygulamalar Ödülü – Emre Şeker
Emre Şeker öğretmen, Osman Şahin’in “Katuna’da Dokuz Ay” adlı romanındaki arketipler üzerinden normalleştirilmiş cinsiyet rollerinin roman kurgusu bağlamında toplumsal cinsiyet eşitliği yönünden sorgulanmasını amaçlamış ve her adımını incelikle işlediği bir ders planı serisi oluşturmuştur. Bu doğrultuda öğrencileriyle birlikte romandaki karakterler üzerinde toplumdaki cinsiyetçi tutum, yaklaşım ve davranışları değerlendiren ve romanda tartışılan konuları günlük hayat olayları ile birleştiren Emre öğretmen, öğrencilerine eleştirel bakış açısı ile metin inceleme fırsatı sunmuştur.
Mor Tohum Ödülü – Merve Sarılı Kaya
Merve Sarılı Kaya öğretmen, öğretmen ağından 9 arkadaşı ile birlikte öğretmenlerin sınıfta kullandıkları materyallerin toplumsal cinsiyet eşitliğine uygun olup olmadığını kontrol etmelerine yardımcı olacak kolay ve kullanışlı bir materyal geliştirmek istemişlerdir. Bu bağlamda, öğretmenlere ders planları, ders içerikleri, sunumlar, broşürler ve benzeri materyalleri hazırlarken içeriklerini kapsayıcılık ve eşitlikçilik açısından değerlendirmelerini kolaylaştıracak bir kontrol listesi hazırlamak amaçlanmıştır.