Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD) üç yılda bir yaptığı Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı'nın (PISA) 2018 sonuçlarını açıkladı. PISA 2018'e 79 ülke ve ekonomide 15 yaş grubundaki 32 milyon öğrenciyi temsilen 600 binden fazla öğrenci katıldı. Türkiye'de 15 yaşındaki öğrencilerin yüzde 73'ünü temsil eden 186 farklı okuldan 6 bin 890 öğrenci PISA testine girdi. Bu sonuçlara göre Türkiye, PISA testine katılan 37 OECD ülkesi arasında; Slovakya, Yunanistan, Şili, Meksika, Kolombiya ve İspanya'nın önünde 31'inci sırada yer aldı. Ülkeler arasında en yüksek başarıyı ise Çin elde etti. İkinci sırada Singapur yer alırken Çin Halk Cumhuriyeti Makao Özel İdari Bölgesi ise üçüncü sırada bulundu. Rapora göre, Türkiye'de öğrencilerin 'okuma, matematik ve fen bilimi' alanlarında puan bazında yükseliş olsa da bu alanların tamamında OECD ortalamasının altında kaldı.

PISA 2018 sonuçlarına göre Türkiye'nin uluslararası eğitim karnesi: OECD tarafından 78 ülkeden 15 yaş gurubu 10 milyondan fazla öğrencinin katılımıyla yapılan PISA 2018 test sonuçları belli oldu.

• Okuduğunu anlamada 555 puanla, Matematik'de 591 puanla ve Fen bilimlerinde 590 puanla Çin birinci oldu. Ona sırasıyla Singapur, Hongkong, Estonia izledi.

• Türkiye okuduğunu anlamada 466 puan, matematikte 454 puan ve fen bilimlerinde 468 puan aldı.

• PISA'da son 5 sıraya Sudi Arabistan, Peru, Arjantin, Bosna ve Albania oluşturdu.

• Teste farklı gelir gruplarından öğrenciler alındı. Sosya ekonomik olarak avantajlı yüzde 10'luk dilimdeki öğrenciler daha başarılı oldu.

• OECD ortalamasında belirgin iyileşmeler görüldü. Öğrenci performansları özellikle Arnavutluk, Moldova Cumhuriyeti, Peru ve Katar'da arttı.

2015'TEKİ PISA TESTİNDE TÜRKİYE NEREDEYDİ?

• Test, 72 ülkede 15 yaşındaki 540 bin öğrenci arasında yapıldı.

• 72 ülke ve ekonomik bölgeden 35'ini OECD ülkeleri oluşturdu.

• Singapur, matematik, fen ve okuduğunu anlamada en yüksek notları alarak birinci oldu.

• Japonya, Estonya, Finlandiya ve Kanada 35 OECD ülkesi arasında en başarılı ülkeler oldu.

• Türk öğrencilerin matematik testindeki başarı ortalaması OECD ülkeleri ortalamasının altında çıktı.

• Türkiye'nin matematik başarı seviyesi Birleşik Arap Emirliği, Şili, Moldova, Uruguay, Karadağ, Trinidad ve Tobago, Tayland ve Arnavutluk ile benzerlik gösterdi.

• Singapur, Hong Kong (Çin), Kanada ve Finlandiya okumada en iyi performansı gösteren ülkeler oldu.

• İrlanda, Estonya, Güney Kore, Japonya ve Norveç OECD ortalamasının üzerinde kalırken, 41 ülke okuduğunu anlamada OECD ortalamasının altında kaldı. Türkiye de bu ülkeler arasında.

• OECD ülkeleri arasında Kanada ve Finlandiya başı çekerken Türkiye ve Meksika ise okuduğunu anlamada en sonda yer aldı.

PISA NEDİR?

Açılımı 'Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı' olan PISA, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) tarafından 3 yılda bir 15 yaş grubu öğrencilerin kazadığı bilgi ve becerileri değerlendiren bir araştırma. PISA'da zorunlu eğitimin sonunda örgün eğitime devam eden 15 yaş grubundaki öğrencilerin; matematik okuryazarlığı, fen bilimleri okuryazarlığı ve okuma becerileri konu alanlarının dışında, öğrencilerin motivasyonları, kendileri hakkındaki görüşleri, öğrenme biçimleri, okul ortamları ve aileleri ile ilgili veriler toplanıyor. PISA'nın amacı, öğrencilerin okulda öğrendikleri bilgi ve becerileri günlük yaşamda kullanma becerisini ölçmek. PISA'da zorunlu eğitimin sonunda örgün eğitime devam eden 15 yaş grubundaki öğrencilerin; Matematik okuryazarlığı, Fen Bilimleri okuryazarlığı ve Okuma Becerilerini ölçüyor. PISA; OECD olarak kısaltılan Türkiye'nin de üyesi olduğu, 'Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü'nün bir eğitim araştırması. Araştırmayı, OECD Eğitim Direktörlüğü'ne bağlı olan PISA Yönetim Kurulu yapıyor. Araştırmada kullanılan testler ve anketler ile analizlerle hazırlanan uluslararası rapor, PISA Yönetim Kurulu'nca belirlenen bir konsorsiyum tarafından yapılıyor.

Editör: Haber Merkezi