Selçuk, mesleki ve teknik eğitimde kaliteyi artırmak, sanayi kuruluşlarına kaliteli iş gücü sağlamak ve istihdamı artırmak amacıyla, organize sanayi bölgelerinde ya da dışında açılan özel mesleki ve teknik eğitim okullarında öğrenim gören her bir öğrenci için; eğitim desteği ödemesi yaptıklarını anımsatarak, bu eğitim ve öğretim yılında 27 alanda eğitim ve öğretim desteği verdiklerini söylemişti. Organize sanayi bölgelerinin içinde ve dışında açılan özel mesleki ve teknik Anadolu liselerinde eğitim gören her öğrenci için 4 bin 630 liradan başlayarak alanlara göre 6 bin 420 liraya kadar eğitim ve öğretim desteği verildiğini aktaran Ziya Selçuk, 'Bu kapsamda 2017-2018 eğitim ve öğretim yılında 71 özel mesleki ve teknik Anadolu lisesine 216 milyon 934 bin 638 lira ödeme yapılmıştır. 2018-2019 eğitim ve öğretim döneminde özel mesleki ve teknik Anadolu liselerinde öğrenim gören 53 bin 595 öğrencinin eğitim ve öğretim desteği ödemesi Bakanlığımızca karşılanacaktır' bilgisini vermişti.

'İLK DÜĞMENİN YANLIŞ İLİKLENMESİ GİBİ OLACAKTIR'

Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk'a tavsiyelerde bulunun TEV Genel Başkanı Erdoğan Özen, 'Güçlü Yarınlar İçin Eğitim 2023 Vizyonu' hakkında 'Vizyon belgesi ile ilgili teknik değerlendirmeye geçmeden önce, hatırlatmak isteriz ki; bugüne kadar bütün yönetim kademelerindeki görevden alma ve görevlendirmelerde yaşanan ehliyeti ve liyakati esas almayan uygulamaları yok sayıp, görmezden gelerek yeni bir başlangıç yapmak, ilk düğmenin yanlış iliklenmesi gibi olacaktır' ifadesini kullandı. TEV Genel Başkanı Erdoğan Özen, yapmış olduğu basın açıklamasını şu başlıklar altında topladı: '2023 eğitim vizyonu felsefesi başlığında; İnsanın merkeze alınması, çift kanatlı tasavvuru, sadece madde veya manadan ibaret olmayıp her ikisini bütünleyen, talim ve terbiyeyi birlikte ele alan bir bakış açısı içermesi, binlerce yılda oluşan kültürel mirasımızı, kadim devlet geleneğimizi ve manevi değerlerimizi geleceğe taşımak adına takdir edilecek bir yaklaşımdır. İçerik ve Uygulama Alt Başlığında; Tüm öğretim kademelerinde kurulacak olan 'Tasarım ve Beceri Atölyeleri'nin Pilot uygulamalarına hemen başlanmalı, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında ise yaygınlaştırılmalıdır. Bu süreçte; toplumsal farkındalığın oluşturulması, bu atölyelerde görevlendirilecek teknik öğretmenlerin sertifikalandırılması da dahil olmak üzere her türlü desteği sağlamaya hazırız. Veriye Dayalı Yönetim Alt Başlığında; Bakanlığın tüm kararlarının veriye dayalı hale getirilmesinde, iş piyasasına ilişkin verilerin ve ihtiyaçların da dikkate alınması, gerçekleştirilecek çalışmaları olumlu yönde etkileyecektir. Ölçme ve Değerlendirme Alt Başlığında; Merkezi geçiş sınavlarına olan ihtiyacın azaltılması hedefi için 'Tasarım ve Beceri Atölyeleri' ile 'e-port folyo' uygulamasının yerinde olacağını bir kez daha vurguluyoruz. İnsan Kaynaklarının Geliştirilmesi ve Yönetimi Alt Başlığında; yatay ve dikey kariyer uzmanlık alanlarının bir an önce yapılandırılması, Öğretmenlik Meslek Kanunu'nun ivedilikle çıkarılması kamuoyumuzun yakından takip edeceği hususlardır. Ancak, mesleki ve teknik eğitim kurumlarının teknik öğretmen ve yönetici ihtiyacının nasıl karşılanacağı, mevcut teknik öğretmenlerin mesleki gelişimlerinin nasıl sağlanacağı ve bu konuda sektörle gerçekleştirilecek iş birliği hususları yer almamaktadır. Vakfımız, bu konuda da daha önce yaptığı gibi detaylı teknik çalışmalar yapmaya hazırdır. Okulların finansmanı alt başlığında; mesleki ve teknik eğitim kurumlarının altyapı ve donanım ihtiyaçlarının karşılanmasında döner sermaye üretimlerinin artırılması ve ihtiyaçların kendi gelirlerinden sağlanması, mevcut yapı ve yaklaşımla mümkün değildir. Ortaöğretim başlığında; alan seçiminin 9'uncu sınıfta yapılması, yerinde ve kamuoyumuzca da talep edilen bir düzenlemedir. Mesleki ve teknik eğitim başlığında; 7 hedefin ve bunlara ilişkin 33 stratejinin yer almasını mesleki ve teknik eğitime verilen değer olarak görmek ve algılamak için uygulamaları görmek istiyoruz. Yerli ve milli savunma sanayinin ihtiyaç duyduğu nitelikli insan gücü yetiştirilmesi alt başlığı; Ülkemizin ulusal öncelikleri arasında yer alan bir husus olmakla birlikte, ulusal öncelikler doğrultusunda bütün 'Stratejik Meslekler' acilen belirlenmeli ve politikalar geliştirilmelidir. Ancak; vizyon belgesinde çıraklık eğitiminin yer almaması, mesleki ve teknik eğitim kurumlarına nitelikli öğrenci yöneliminin nasıl sağlanacağı, bu doğrultuda somut teşviklerin yer almaması, mesleki ve teknik eğitim kurumlarından mezun olanların mesleki bilgi ve becerilerinin nasıl güncelleneceği gözden kaçmış hususlar olarak değerlendirilmektedir. Ayrıca; Vizyon Belgesinde yer almayan aşağıdaki hususların dikkate alınması ve uygulanması, eğitimin, istihdamın ve üretimin kalitesini artıracaktır.'

Mesleki ve Teknik Eğitim ile ilgili politika geliştiren kurul ve komisyonlarda Teknik Öğretmenlere yer verilmesi gerektiğini dile getiren TEV Genel Başkanı Erdoğan Özen, tavsiyelerini şöyle sıraladı: 'Mesleki ve Teknik Eğitimin planlaması, finansmanı ve koordinasyonu mesleki ve teknik eğitim kökenli bir Bakan Yardımcısınca gerçekleştirilmelidir. Bakan Yardımcısının koordinasyonunda, Mesleki ve Teknik Eğitim paydaşlarının karar alma ve yönetme süreçlerinde aktif olarak yer alması sağlanmalıdır. Bakanlık bünyesinde mesleki ve teknik eğitimin bütün süreçlerini değerlendirmek üzere diğer Genel Müdürlüklerin yapılanmasından farklı yeni birimler oluşturulmalıdır. Alan yaklaşımı yerine meslek tabanlı mesleki ve teknik eğitim yaklaşımına geçilmelidir. İllerde, eğitimler ve kurslar düzenlemek, işletmelerin AR-GE, tasarım ve marka-patent altyapılarını geliştirmek üzere 'İşletmelerüstü Eğitim Merkezleri' kurulmalıdır. Sektör temsilcilerinin katılımı ile her ilde, büyükşehirlerde ise merkez ilçelerde 'Kariyer Planlama Merkezleri' kurulmalıdır.

Mesleki ve teknik eğitim veren kurumlar sektörlerin kümelendiği sanayi bölgelerinde ve kümelenmeye uygun mesleklerde eğitim vererek 'İhtisas Okulu' haline getirilmelidir. Bakanlığın taşra teşkilatı yapılanmasında, mesleki ve teknik eğitim sorumluluğunun alandan yetişen yöneticilerde olması sağlanmalıdır. Mevcut öğretmenlerin mesleki yeterlilikleri sektörle etkileşim içerisinde ve sürekli-zorunlu hizmet içi eğitimlerle güncellenmelidir. Teknik Öğretmenlerin özlük hakları ve çalışma ortamları iyileştirilmelidir. Öğrencilerin özellikle stratejik mesleklerdeki staj ve beceri eğitimlerinin, yurt dışında da gerçekleştirebilmelerine imkan sağlanmalıdır. Özel eğitime ihtiyacı bulunan bireylerin mesleki ve teknik eğitime erişimleri ve sertifikalandırılmaları özendirilmeli, fiziki düzenlemeler ve donanımlar uygun hale getirilmeli, teknik öğretmenlere bu konuda hizmetiçi eğitimler verilmelidir. Kurumların onarım, temizlik ve güvenlik ihtiyaçları yerel yönetimlerce sağlanmalıdır. Sektörlerin kümelendiği sanayi bölgelerinde, özellikle stratejik mesleklerde eğitim vermek üzere meslek örgütleri ve sivil toplum kuruluşlarının eğitim kurumu kurması veya mevcut kurumları devir almaları sağlanmalıdır.'

Editör: Haber Merkezi